معرفی کتاب

روایت کتاب های خوب

معرفی کتاب

روایت کتاب های خوب

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

از ده ها سال قبل  که تکنولوژی و فناوری پا به عرصه وجود گذاشت.و کامپیوتر، دستگاهها و ابزار های پیشرفته پای کار آمدند ،اینترنت به وجود آمد و شبکه های اجتماعی سر بیرون آوردند. بعد از ورود به عصر انفجار اطلاعات و دستیابی میلیونی  به فناوری از سراسر جهان ، خالقان دنیای فناوری محبوب افراد دنیای کنونی خود شدند.کسانی که به نظر میرسد کار های آنها زندگی نوین انسان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نمی توان آینده ی بشر را بدون آن تصور کرد.

شاید خیلی ها به این فکر افتاده اند که آنها هم نام خودشان را در این فهرست بزرگان دنیای فناوری قرار دهند.مطمئنا می توانند، کار سختی است اما هیچ چیز غیر ممکن نیست .اما راز موفقیت آنها چیست ؟ بی شک مطالعه زندکی نامه آنها یک کار موثری است برای کسانی که میخواهند وارد این دنیای بی پایان شوند.

زندگی و سرگذشت هر کدامشان را که مطالعه میکنی  فراز و فرود ها و شکست ،پیروزی مزه همه شان را چشیده اند. تلاش کرده اند ، صبر پیشه کرده اند ،گاهی دوباره از اول شروع کرده اند ،و مهم تر اینکه هیچ گاه تسلیم نشده اند.

جاده های پر پیچ و خم را طی کرده اند تا به مقصد برسند.مدت ها تلاش کرده اند ، ایده پردازی کرده اند ،طراحی کرده اند زمان صرف کرده اند تحصیل کرده اند مثل استیو جابز که تمام این مراحل را طی کرد وقتی که در اپل مکنیتاش را طراحی کرد موفقیت فروش آن فقط در چند ماه اول بود  ودر پی همین اتفاق تمام اختیارات اجرایی از او گرفته شد در حالی که باتلاش به آنها دست یافته بود . اما جابز پرونده این شکست را بست  و رفت سراغ ایده های بعدی اش که آنها را عملی کند.آنقدر جنگید که دوباره به اپل بازگشت  و اپل را به دوران طلایی اش بازگرداند.

شاید در اطراف ما وجود داشته باشند کسانی مثل بیل گیتس سوداگر نابغه ای که به اجبار خانواده در رشته ای که مورد علاقه شان نیست تحصیل می کنند. و شاکی اند از اینکه نمی توانند به رویاهای خود برسند ولی وقتی بیل گیتس در کنار اینکه  به اصرار خانواده  در رشته ی وکالت تحصیل کرد هیچ موقع علا قه خود را کنار نگذاشت و وقت صرف آن کرد روی ایده هایش کار کرد پژوهش کرد.حتی چند بار به خاطر کار هایش در این حیطه به خطر افتاد . ولی هیچ موقع ذره ای از انگیزه ی او کم نشد. کوشش کرد تا توانست ، توانایی هایش  را ثابت کند.پس دیگر بهانه ای نیست برای چنین کسانی ، زیرا بیل گیتس هم چنین وضعیتی داشت ولی او مایکرو سافت را تاسیس کرد.

 

البته بوده اند کسانی که مدت ها تلاش کرده اند ، زحمت کشیده اند تا ایده ی خود را جامه عمل بپوشانند ولی در پایان موفقیت چندان مزه ی شیرینی برایشان نداشته. مثل مارک زاکربرگ یکی از موسسان شبکه اجتماعی فیسبوک ،که از همان کودکی راه خود را پیدا کرد. برنامه نویسی کرد طراحی کرد فعالیت زیادی انجام داد تا اینکه از  فیسبوک رونمایی کرد ولی آخر به جرم سرقت ایده متهم شد و سال ها تاوان آن را پرداخت کرد.

 

گاهی هم یک فردی سر راهت قرار میگیرد، که شاید نبود این موفقیت حاصل نمیشد. مانند سرگی برین که در دانشگاه به لری آشنا شد . و با هم به ایده ی  یک موتور جست و جوی فرا گیر رسیدند و با تامین هزینه از اقوام ، خانواده و دوستان گوگل را تاسیس کردند که روزانه 200میلیون جست و جو را میزبانی میکند.

 

یا اندی روبین که برای تفریح به کیمن رفته بود ، با فردی آشنا شد که در اپل کار میکرد. بدین ترتیب ازاین طریق اندی وارد اپل شد.بعد مدتی کار کردن در اپل البته با کوله باری از تجربه اپل را ترک کرد. به همراه دوستانش پروژه های دیگری را آغاز کرد که طی آن اندروید پر طرفدارترین سیستم  گوشی موبایل  و ios را رونمایی کرد . شاید برخی اتفاق هایی از این قبیل که سرگی برین و اندی روبین با افرادی آشنا شدند را شانس بنامند ولی وقتی زندگی این دو نفر را مظالعه میکنی میبینی که اگر سخت کوشی ، پشتکار و انگیزه ی آن ها نبود با وجود این آشنایی موفق نمیشدند یا اینکه با توجه به انگیزه ی این دو حتما از راه دیگری به موفقیت میرسیدند.پس بازهم بهانه ای وجود ندارد برای افرادی که ادعا دارند شانس عامل مهمی است که آنها ندارند.

 

اما حتما لازم نیست که موسس شرکت باشی یا نرم افزاری طراحی کنی، که مدیر عامل بشوی ،این را پیجای سانداراجان به اثبات رساند ، پله به پله از یک کارمند ساده به مدیر عامل گوگل رسید.یا مانند تیم کوک که پس از فارق التحصیل شدن ، وارد دنیای کار شد و پس از تجربه اندوزی و کلی فعالیت در وضعیتی که اپل اوضاع وخیمی داشت ، وارد شرکت اپل شد بعد از ورود او به شرکت اوضاع اندکی بهتر شد و سر انجام تیم کوک مدیر عامل اپل شد.

 

گاهی یک خلاقیت جالب هم تو را در دنیای فناوری مشهور میسازد مانند  جف بزوس ،  یک وب سایت فروش کتاب را راه اندازی کرد ، که با موفقیت های چشمگیر آن پای دیگر محصولات  مثل لباس و ... به سایت آمازون  جف بزوس باز شد.

مریسا مایر هم از این دسته آدم های موفق استکه چندان پایان خوشی در رسیدن به هدفش ندید. در رشته علوم رایانه تحصیل کرد، باتوجه به توانایی هایش در این زمینه چند پیشنهاد شغلی داشت که به عنوان 20 امین کارمند در گوگل استخدام شد. گوگل در زمینه محصولاتی مثل مپس ، گوگل ارث ، گوگل نیوز و جیمیل مدیون مریسا است.حضور او در گوگل سال ها با موفقیت همراه بود ولی قانع نبود . سرانجام به عنوان  مدیر عامل شرکت یاهو انتخاب شد . یاهو در آن زمان ارزش سهامش سقوط میکرد ، مایر کار هایی که در گوگل انجام داده بود را در یاهو پیاده سازی کرد ولی فایده ای نداشت . در حال حاضر آینده ی او و یاهو مشخص نیست.اما تلاش و کوشش مریسا مایر مادر ، هم در شرکت گوگل و هم در یاهو برای رسیدن به موفقیت در دنیای فناوری که حضور خانم ها کم رنگ است ستودنی است.

 

گاهی در زندگی مشکلات یا یک سری مسائل پیش می آید که می بایست، یا با آن کنار بیایی یا از کنار آن رد  شوی تا ،در های موفقیت به سوی تو باز شود.جاناتان آیو ، به طراحی و ساخت هر چیزی که به ذهنش می رسید علاقه داشت در همین زمینه هم مشغول به کار بود تا اینکه یکی از طرح هایش در شرکت مورد تمسخر قرار گرفت و رد شد. او شرکت را ترک کرد ، اما او در شرکت اپل که  از مشتریان شرکت سابقش بود استخدام شد. و از آن پس در طراحس تمام محصولات تاثیر گذار و مهم این شرکت نقش کلیدی ایفا کرد.

پاول دورف روسی که وبگاه vk راطراحی و اداره می کرد. به دلیل مخالفت های پاول با جریان حاکم بر روسیه و فشاری که از طرف دولت روسیه بر او وارد شد مجبور شد سهامش را به یکی از شرکت های اینترنتی تحت فرمان روسیه بفروشد. اما این پایان راه برای او نبود و پس از این اتفاق به این فکر افتاد که اپلیکیشن پیام رسان تلگرام را راه اندازی کند. اما تجربه vk به یاد داده بود که نباید مقرش در روسیه باشد ، بنابراین تلگرام در برلین آلمان وبا دو لایه رمز گذاری ساخته شد. که امروزه میلیون ها کاربر و طرفدار در سراسر جهان از جمله ایران دارد.و به دلایلی مجبور شد وطنش را ترک کند.

استیون هاوکینگ از کودکی بیشتر به ستاره شناسی و ریاضیات علاقه داشت. بر خلاف ترجیح پدرش پزشکی را دنبال نکرد و رشته فیزیک را در دانشگاه انتخاب نمود. چندی بعد متوجه اتفاقات عجیبی در جسم خود شد.  تشخیص پزشکان این بود که به مرور فلج کامل خواهد شد و حدود دو سال بیشتر هم زنده نخواهد بود. او به مرور توانایی اش را از دست داد و به طور کامل فلج شد به جز یک ماهیچه در گونه اش. مهندسان با کار گذاشتن یک حسگر در گونه اش توانستند یک رابط کاربری برایش ایجاد کنند. که همه ی کار هایش از جمله سخنرانی را با همان انجام می دهد .هاوکینگ کتاب ها و مقاله های زیادی نوشته و البته جایزه ها و کرسی های علمی فراوانی به دست آورده است . او با این موفقیت به همگان ثابت کرد ، هیچ چیز نمی تواند اراده وتلاش انسان را محدود کند.

 

گاهی توجه به گذشته و تلاش برای رسیدن به ایده های کودکی باعث موفقیت میشود. جک دورسی برنامه نویسی که برای شرکت های مختلف کار کرد . اما با شکست پروژه ای بیکار شد . به مدت 5 سال  کارهایی از جمله ماساژ درمانی انجام داد. خیلی تلاش کرد تا یک سر مایه گذار برای راه اندازی تویترش جذب کند که نا آگاه فردی پیدا  به نام ویلسون که حامی مالی و مشاور جک شد.جک ایده ی تویترش را از دفترچه خاطرات کودکی اش پیدا کرد.

 

البته کسانی که وارد دنیای فناوری شده اند ، لزوما عاقبت خوبی نداشته اند مانند ادوارد اسنوئن  علاوه بر فراز و فرود های زندگی  ، در کلاس دهم دچار یک بیماری شد و بیش از 9 ماه از رفتن به مدرسه باز ماند.بعد از آن هم به مدرسه باز نگشت ولی آزمون های مختلفی که نشان دهنده توانایی تا مقطع کارشناسی ارشد است پذیرفته شد.هر چند در رزومه ی او  هیچ گاه مدرک رسمی ثبت نشده است.در یک واحد امنیتی تحت نظر سازمان امنیت آمریکا جذب شد.بعد به سازمان اطلاعات آمریکا پیوست.چندی بعد باتوجه به استعدادش در شبکه و کامپیوتر تحت پوشش دیپلمات ، به سوئیس فرستاده شد و در آنجا وظیفه داشت تمام مراودات کشور ها را شنود کند. بعد از طرف سازمان انیت ملی به ژاپن رفت تا به وظایف اطلاعاتی بپردازد.تغییر نگرش ادوارد کم کم ظاهر شد و از سرک کشیدن  و نظارت آمریکا بر فعالیت همه ی کشور ها انتقاد کرد. حتی اقدام به افشای این مسئله نیز کرد. سر انجام به بهانه سفر به هنگ کنگ فرار میکند. زندگی اش در خفا بوده ، نهاد های رسمی آمریکا او را به عنوان خائن به کشور تحت تعقیب بوده.

 

جک ما این شعار را جامه ی عمل پوشاند که اگرشکست خوردی محکم تر قدم بردار ومطمئن باش  که موفق خواهی شد . جک از امتحانات مدرسه گرفته تا ورودی دانشگاه و استخدام در شرکت ها بارها شکست خورد ، ولی از پا ننشست. با اقدامات جسورانه و شجاعانه جرقه راه اندازی فعالیت اینترنتی در کشورش (چین) را پی گرفت دو تلاش اولش در راه اندازی موفق نبود ، ولی بعد چهار سال علی بابا شکل گرفت. سهام آن را در آمریکا عرضه کرد و ارزش سهامش چند برابر شد . او در حال حاضر ثروت مندترین مرد چین است.

 

بایدیاد گرفت از زندگی این بزرگان مطمئنا کلید های مهم و تا ثیر گزار در زندگی خواهد بود.

باید یاد گرفت از استیئ نیاک مغز فنی اپل که بزرگ ترین و سرسخت ترین رقیب هر کس خودش است . مثل او که اگر کامپیوتری با200تراشه میساخت ، تلاش میکرد در مراحل بعدی با 150 و 100 تراشه آن را بسازد . باید آموخت از نادلا که همیشه در حال یاد گیری بود . نادلا مدیر عامل مایکرو سافت گاهی اوقات بی ربط در کلاس های آنلاین  شرکت میکند تا چیز های جدیدی یاد بگیرد.

 

و یک نکته حائز اهمیت اینکه اکثر این بزرگان در امور خیریه نیز بسیار فعال اند . علاوه بر تقلید از آنها در زمینه ی کار حرفه ای شایسته است در امور زندگی روزانه  ، نیز از آنها یاد بگیریم.

  • Zahra Bigdeli